קרה לך פעם שהגעת לאתר מסוים ופשוט התבלבלת - לא ידעת איזה עמוד מוביל לאן, לא הצלחת לחזור אחורה ופשוט לא מצאת את מה שחיפשת. אז אל דאגה- זה לא אתה זה האתר. אחד המרכיבים החשובים ביותר ביצירת אתר מוצלח הוא לאפשר לגולש ניווט קל ופשוט.
אתר אינטרנט צריך להיות בנוי כאוטוסטרדה ולא מבוך. הגולש לא יתאמץ וגם לא צריך להתאמץ בשביל למצוא את מה שהוא מחפש באתר. הוא צריך למצוא אותו בקלות ובמהירות. אם הגולש מגיע לאתר שלך ולא מצליח למצוא את מה שהוא חיפש, לא רק שהוא ינטוש את האתר הוא גם לעולם לא יחזור אליו.
במדריך זה תמצא 4 פעולות שיגרמו לגולש שלך למצוא את מה שחיפש בקלות ובפשטות המרבית.
1. פריטים בתפריט
בדומה לתפריט במסעדה, התפריט שלך צריך לשקף את כל השירותים והמוצרים שלך. לדוגמא: ל"אבנר ונכדיו מוצרי חשמל" יש כמה מחלקות בעסק- מיקסרים, מקררים, מיקרוגלים, מכונות כביסה וקומקומים. לכל מחלקה כזו יש כ-10 דגמים שונים של מוצרים. אבנר צריך לדאוג שהגולש קודם כל יידע שהוא מוכר את כל המוצרים האלה ומעבר לכך, יידע כיצד להגיע אליהם. גולש שמחפש לדוגמא מיקרוגל צריך לדעת מיד כשהוא מגיע לאתר, שכאן הוא יוכל למצוא מיקרוגל. לשם כך נועדו התפריטים. אבנר צריך לייצג כל מחלקה בתפריט, וכאשר מקליקים על המחלקה הגולש יוכל להיחשף לכל הדגמים באותה מחלקה ולבחור מביניהם. ניתן להראות את מגוון הדגמים או בעמוד תוכן אחד או בתתי-תפריטים כאשר הקלקה על כל תת-תפריט תוביל את הגולש לעמוד של דגם.
2. אפשרויות זפזופ
נניח שהגולש נכנס למחלקה של המיקרוגלים ובחר בדגם מסוים אבל לאחר מכן התחרט וכעת הוא רוצה דגם אחר. הרבה גולשים מוצאים עצמם מתבלטים בין כמה דגמים ומבקשים "לקפוץ" בין העמודים. אל תקשה עליהם לעשות זאת, אל תגרום לגולש לחזור שוב לעמוד הראשי ואח"כ לבחור שוב במחלקה ואח"כ לבחור שוב בדגם. תהליך מייגע זה מייאש את הגולש ובדר"כ גם גורם לו לנטוש את האתר. בדומה לזפזופ בטלוויזיה, תמיד צריך לאפשר לגולש לחזור אחורה וקדימה.
3. נקודת התחלה
תמיד צריך לתת לגולש אפשרות לחזור לעמוד הראשי באתר- בדר"כ עמוד הבית. מכיוון שהעמוד הראשי מכיל אינפורמציה חשובה אודות החברה כמו למשל- מספר טלפון ושעות פתיחה, גולשים רבים רוצים לחזור לעמוד זה. הגולש לא צריך לחפש אותו ולבצע כמה וכמה הקלקות בשביל להגיע אליו. עמוד הבית תמיד צריך להיות חלק מהתפריט.
4. סרגל ניווט
סרגל ניווט מראה לגולש בתחילת העמוד היכן הוא נמצא ותחת אילו קטגוריות או עמודים ומאפשר לו "לחזור על עקבותיו" לדוגמא: גולש אשר נמצא בעמוד של מקרר לבן מדגם Lenco , סרגל הניווט ייראה לו כך: עמוד הבית>>מקררים>>דגמי Lenco>>צבע לבן כך, במידה והגולש רוצה לחזור כמה עמודים אחורה, הוא לא צריך להקליק כמה פעמים, אלא הקלקה אחת על העמוד שהוא רוצה. לסיכום, במדריך זה למדנו מדוע ניווט קל באתר הוא חיוני להצלחתו של האתר שלך. פירטנו מספר כלים מעשיים שיסייעו לך להקל על הגולש למצוא את מה שחיפש וכך להשאיר אותו באתר.
אתר אינטרנט צריך להיות בנוי כאוטוסטרדה ולא מבוך. הגולש לא יתאמץ וגם לא צריך להתאמץ בשביל למצוא את מה שהוא מחפש באתר. הוא צריך למצוא אותו בקלות ובמהירות. אם הגולש מגיע לאתר שלך ולא מצליח למצוא את מה שהוא חיפש, לא רק שהוא ינטוש את האתר הוא גם לעולם לא יחזור אליו.
במדריך זה תמצא 4 פעולות שיגרמו לגולש שלך למצוא את מה שחיפש בקלות ובפשטות המרבית.
1. פריטים בתפריט
בדומה לתפריט במסעדה, התפריט שלך צריך לשקף את כל השירותים והמוצרים שלך. לדוגמא: ל"אבנר ונכדיו מוצרי חשמל" יש כמה מחלקות בעסק- מיקסרים, מקררים, מיקרוגלים, מכונות כביסה וקומקומים. לכל מחלקה כזו יש כ-10 דגמים שונים של מוצרים. אבנר צריך לדאוג שהגולש קודם כל יידע שהוא מוכר את כל המוצרים האלה ומעבר לכך, יידע כיצד להגיע אליהם. גולש שמחפש לדוגמא מיקרוגל צריך לדעת מיד כשהוא מגיע לאתר, שכאן הוא יוכל למצוא מיקרוגל. לשם כך נועדו התפריטים. אבנר צריך לייצג כל מחלקה בתפריט, וכאשר מקליקים על המחלקה הגולש יוכל להיחשף לכל הדגמים באותה מחלקה ולבחור מביניהם. ניתן להראות את מגוון הדגמים או בעמוד תוכן אחד או בתתי-תפריטים כאשר הקלקה על כל תת-תפריט תוביל את הגולש לעמוד של דגם.
2. אפשרויות זפזופ
נניח שהגולש נכנס למחלקה של המיקרוגלים ובחר בדגם מסוים אבל לאחר מכן התחרט וכעת הוא רוצה דגם אחר. הרבה גולשים מוצאים עצמם מתבלטים בין כמה דגמים ומבקשים "לקפוץ" בין העמודים. אל תקשה עליהם לעשות זאת, אל תגרום לגולש לחזור שוב לעמוד הראשי ואח"כ לבחור שוב במחלקה ואח"כ לבחור שוב בדגם. תהליך מייגע זה מייאש את הגולש ובדר"כ גם גורם לו לנטוש את האתר. בדומה לזפזופ בטלוויזיה, תמיד צריך לאפשר לגולש לחזור אחורה וקדימה.
3. נקודת התחלה
תמיד צריך לתת לגולש אפשרות לחזור לעמוד הראשי באתר- בדר"כ עמוד הבית. מכיוון שהעמוד הראשי מכיל אינפורמציה חשובה אודות החברה כמו למשל- מספר טלפון ושעות פתיחה, גולשים רבים רוצים לחזור לעמוד זה. הגולש לא צריך לחפש אותו ולבצע כמה וכמה הקלקות בשביל להגיע אליו. עמוד הבית תמיד צריך להיות חלק מהתפריט.
4. סרגל ניווט
סרגל ניווט מראה לגולש בתחילת העמוד היכן הוא נמצא ותחת אילו קטגוריות או עמודים ומאפשר לו "לחזור על עקבותיו" לדוגמא: גולש אשר נמצא בעמוד של מקרר לבן מדגם Lenco , סרגל הניווט ייראה לו כך: עמוד הבית>>מקררים>>דגמי Lenco>>צבע לבן כך, במידה והגולש רוצה לחזור כמה עמודים אחורה, הוא לא צריך להקליק כמה פעמים, אלא הקלקה אחת על העמוד שהוא רוצה. לסיכום, במדריך זה למדנו מדוע ניווט קל באתר הוא חיוני להצלחתו של האתר שלך. פירטנו מספר כלים מעשיים שיסייעו לך להקל על הגולש למצוא את מה שחיפש וכך להשאיר אותו באתר.
גיא יום טוב, מנכ"ל Advanced Web Marketing חברה לקידום אתרים במנועי חיפוש ובניית אתרים. בעל ניסיון של 7 שנים בתחום האינטרנט. Advanced Web Marketing מתמחה בבניית אתרים, קידום אתרים במנועי חיפוש וניהול קמפיינים ממומנים